
Monopoly, Power and Politics in Fleet Street: The 
Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 
 
Howard Cox and Simon Mowatt 
 

Britain’s newspaper and magazine publishing business did not fare particularly 
well during the 1950s. With leading newspaper proprietors placing their desire 
for political influence above that of financial performance, and with working 
practices in Fleet Street becoming virtually ungovernable, it was little surprise 
to find many leading periodical publishers on the verge of bankruptcy by the 
decade’s end. A notable exception to this general picture of financial 
mismanagement was provided by the chain of enterprises controlled by Roy 
Thomson. Having first established a base in Scotland in 1953 through the 
acquisition of the Scotsman newspaper publishing group, the Canadian 
entrepreneur brought a new commercial attitude and business strategy to bear 
on Britain’s periodical publishing industry. Using profits generated by a string 
of successful media activities, in 1959 Thomson bought a place in Fleet Street 
through the acquisition of Lord Kemsley’s chain of newspapers, which included 
the prestigious Sunday Times.  

Early in 1961 Thomson came to an agreement with Christopher Chancellor, 
the recently appointed chief executive of Odhams Press, to merge their two 
publishing groups and thereby create a major new force in the British 
newspaper and magazine publishing industry. The deal was never 
consummated however. Within days of publicly announcing the merger, 
Odhams found its shareholders being seduced by an improved offer from Cecil 
King, Chairman of Daily Mirror Newspapers, Ltd., which they duly accepted. 
The Mirror’s acquisition of Odhams was deeply controversial, mainly because 
it brought under common ownership the two left-leaning British popular 
newspapers, the Mirror and the Herald. Our paper utilises archive sources from 
the Cabinet Office to explore the political dialogue that enabled the 
controversial takeover to proceed unopposed by the regulatory authority of the 
Monopolies Commission. In business terms, it analyses the implication of the 
successful prosecution of the King-led deal for magazine publishing in Britain: 
namely, the creation of a virtual monopoly through the formation of the Mirror-
controlled IPC Magazines. 

 
 
Howard Cox <h.cox@worc.ac.uk> is Professor of International Business History at the 
University of Worcester, UK. During an academic career spanning over thirty years he has 
published widely in the fields of business history, international business and corporate 
strategy. 
 
Simon Mowatt <simon.mowatt@aut.ac.nz> is Associate Professor in Management at AUT 
University Business School, NZ. Simon has published widely in journals such as Business 
History, Industrial and Corporate Change, and Technology Analysis and Strategic 
Management. 
 
 



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     2 

 
 
Introduction 
The publication of weekly consumer magazines constituted a highly concentrated segment of 
Britain’s inter-war economy. By 1939, outside of Scotland, three domestic firms dominated an 
industry in which the large-scale production of popular titles provided cost advantages that 
allowed low cover prices to act as an effective barrier to entry.1 Two of the leading publishers, 
Amalgamated Press and the Newnes/Pearson Group, had gained a preeminent position before 
the end of the First World War. Thereafter only the firm of Odhams Press, under the dynamic 
leadership of Julius Elias, had been able to mount an effective challenge; most particularly by 
investing in the higher quality system of gravure printing to compete with traditional forms of 
letterpress-based publishing. In 1938, Edward Hulton had added a further element of 
competition with the successful launch of the high-quality weekly photographic magazine 
Picture Post, which competed with Odhams’ Illustrated Weekly and Amalgamated Press’ 
Everybody’s in the general magazine segment.  

During the 1940s the range of available magazine titles had become ossified as a result of 
the quota controls imposed to effect the rationing of imported paper and pulp, and it was not 
until 1950, when these constraints were fully rescinded, that the scope for renewed competition 
emerged. By providing a source of relief from the general austerity that pervaded post-war 
Britain, sales of these magazines – particularly those aimed at women – experienced a sharp 
resurgence through to the mid-1950s. Thereafter, however, the prevailing economic conditions 
became less benign. Demand for general-interest magazines was depressed by the emergence 
of commercial television, whilst the rising costs of labour in both the highly unionised printing 
and editorial segments of the industry exerted a severe squeeze on profitability across the board. 
Facing such intractable problems in the conditions affecting production, the incumbent firms 
began to look for ways of easing the burden of costs by effecting economies in the area of 
advertising spending and publicity. One obvious palliative measure in this respect was the 
strategy of merger and takeover that would bring some of the erstwhile competing titles under 
common ownership. Thus as the 1950s progressed, the economic logic of amalgamation gained 
increasing currency amongst Britain’s hard-pressed periodical publishers.  

In the absence of direct legislative controls on mergers in Britain at this time (as opposed 
to those powers granted through the Monopolies and Restrictive Practices Act of 1948, which 
related to high market shares conferring monopoly power) the process of amalgamation within 
the press constituted a matter of direct concern at the highest levels of government. The present 
paper traces out the economic and political context in which Britain’s consumer magazine 
industry was allowed to transmute from an oligopoly in the late 1950s to a virtual monopoly 
under the management of Cecil King’s Mirror Group by 1963. It shows that an overriding 
desire across the political spectrum to avoid newspaper closures allowed King and his allies to 
achieve effective monopoly over Britain’s leading consumer magazine titles.2  
 

1 Two U.S.-based publishers had successfully established operations in Britain by the 1920s 
and competed mainly in the market for higher-quality monthly consumer magazines: W.R. 
Hearst’s National Magazine Company and Condé Nast Inc. For a useful comparison between 
British and American magazine publishers in at this time cf. David Reed, The Popular 
Magazine in Britain and the United States (London, 1997). On Condé Nast’s activities in 
Britain between the wars cf. Howard Cox and Simon Mowatt, “Vogue in Britain,” Business 
History 54, no.1 (2012): 67-87. 
2 The account that follows is drawn from material developed in Howard Cox and Simon 
Mowatt, Revolutions from Grub Street (Oxford, 2014). 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     3 

Magazines in Austerity Britain 
The most pressing concern facing the leading magazine publishing houses after the war had 
ended was the shortage of paper and the physical limit it placed on the amount of display 
advertising that magazines could carry. This was a source of revenue that the industry had 
developed strongly between the wars.3 To manage this, the leading publishers of magazines 
developed a system of rationing the available advertising space as fairly as possible, and in turn 
they received a good deal of collaboration from the expanding group of advertising agencies 
acting on behalf of their clients. Once the controls on paper finally began to be lifted – they 
were raised from 35 percent to 70 percent of pre-war levels in 1949 and removed completely 
in March 1950 – publishers began to nervously anticipate a return to more normal, competitive 
conditions. However, with the price of paper still high, any decision to increase the size and 
quality of their magazines would certainly bring about a rise in the costs of production. Thus 
their continued profitability was contingent upon a corresponding increase in revenue streams, 
both from additional sales of advertising space and from cover price revenues. Competitive 
pressures arising from the improved availability of paper thus threatened to undermine the 
secure position in which the leading magazine publishers had found themselves.  

To their immense relief, the latent unsatisfied consumer demand for their products was 
substantial, most particularly amongst women readers. Reporting to Amalgamated Press’ 
shareholders shortly after the controls on paper were rescinded in 1950, its chairman, Lord 
Camrose, was scarcely able to disguise his astonishment at the magnitude of the uplift in sales 
across the entire range of the company’s women’s magazines. Even the firm’s dreary Woman’s 
Weekly, featuring as it did neither large page size nor colour printing, was now selling an 
average of 1.6 million copies compared with 500,000 before the war. The ancient Home Chat 
had doubled its pre-war circulation, to register weekly sales in excess of 300,000, whilst 
Woman’s Illustrated had moved beyond 500,000. The firm’s monthly women’s magazines also 
made substantial gains in circulation, with the cheap 9d Woman and Home briefly threatening 
to breach the one million mark, a sales target undreamed of before 1940.4 Newnes was able to 
report similar figures amongst its women’s journals. Its superior competitor to Woman’s 
Weekly, the partly colour-printed Woman’s Own, first matched and then rapidly outpaced its 
close rival’s sales figures, en-route to a circulation of 2.5 million in the mid-1950s.5 Meanwhile 
Odhams’ Woman emerged from amongst the company’s “Big 3” one-million-selling weeklies 
– John Bull and Illustrated being the other two6 – to become first a two million, in 1950, and 
then a three-million-selling publishing phenomenon four years later. With such an expanding 
circulation and readership, the three leading magazine publishing firms saw their advertising 
revenue grow exponentially,7 and by 1953 Camrose was gleefully advising his firm’s 

3 For magazines that depended heavily on advertising for their revenues, such as Condé Nast’s 
Vogue and National Magazine Co.’s Harper’s Bazaar, the loss of space available to advertisers 
was particularly significant. Correspondence from the Condé Nast office in London to New 
York during the war complained bitterly that Harper’s Bazaar was able to effectively steal its 
advertising revenue due to the limited space that could be provided in British Vogue. Condé 
Nast Archive, Box 13. 
4 Times, 27 June 1950, 11. 
5 Under the post-war editorship of James Drawbell, the circulation of Woman’s Own peaked at 
2.55 million in 1957. Cynthia White, Women’s Magazines (London, 1970), 127. 
6 Illustrated Weekly and Passing Show were rolled together by Odhams in March 1939 to form 
the colour-printed Illustrated as a more effective competitor to Hulton’s Picture Post. R.J. 
Minney, Viscount Southwood (London, 1954), 274. 
7 The value of display advertising in magazines (except trade and technical) had grown to 170 
percent of its 1938 level by 1949 and to 355 percent by 1953, due in large measure to a doubling 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     4 

shareholders of the unmatched proficiency with which their magazines were able to prise open 
the handbags of Britain’s austerity-plagued housewives.8 

Camrose’s address to Amalgamated Press’ shareholders at the 1953 annual general 
meeting proved to be the last before his death in June 1954. In his resumé of the prevailing 
business conditions he pointed to the changing cost patterns that were emerging in the industry, 
with sharp declines in the price of paper after 1952 being offset by higher costs in the areas of 
publicity, editorial, carriage, and the wages of printing labour. During the mid-1950s his son 
and successor as chairman, Michael Berry (later Lord Hartwell), grappled with these forces as 
they began to reverse the post-war trend of rising profits across the industry. Labour troubles 
in the printing side of the business, stemming from demarcation disputes and changing wage 
differentials between different unions, were becoming an acute problem for magazine 
publishers and the newspaper trade.9 In March 1956, following the expiration of a five-year 
agreement between the British Federation of Master Printers and various print unions, a 
breakdown in negotiations led to a severe disruption of magazine printing in London for a 
period of some weeks. Amalgamated Press was particularly badly hit, with 23 of its 29 weekly 
publications suspended at one stage, causing a severe dent in its revenues and profits.10 During 
the dispute Amalgamated’s trade publishing arm, the Associated Iliffe Press, sought alternative 
printing in Europe and Canada, and was able to avoid disruption to all but one of its titles, 
although in the long-run such a move did not prove to be economical.11  

Associated Iliffe was not the only British-based publishing enterprise that looked to 
Canada for assistance during the 1950s. When the Scotsman newspaper fell into financial 
difficulties during 1953, the firm’s directors in Edinburgh responded to an invitation made 
three years earlier by the acquisitive Canadian entrepreneur, Roy Thomson, to sell their long-
standing but loss-making title to his expanding group of media businesses. The Canadian 
magnate created Thomson Scottish Associates, Ltd., to take control of the group of publications 
that included the Edinburgh Evening Dispatch and a number of weekly titles as well as the 
Scotsman.12 The move provided Thomson with a base in the United Kingdom and in 1957 his 
majority-owned Scottish Television Ltd acquired the licence for Scottish commercial television 
from the Independent Television Authority.13 The Scottish television venture proved to be 
highly lucrative, and within the space of two years had provided Thomson with the financial 
capacity to purchase the publishing interests of Lord Kemsley, including the Sunday Times.14 
Kemsley’s nephew, Michael Berry, greeted with astonishment news that the sale of the Sunday 
Times had taken place without his knowledge. Berry’s subsequent counterbid for the newspaper 

of the advertising rate per column inch per thousand over this period. Magazines as a whole 
accounted for almost one-third of the value of expenditure on advertising by 1954 as paper 
rationing controls continued to affect the size of newspapers. J. Edward Gerald, The British 
Press Under Government Economic Controls (Minneapolis, 1956), 102-5. 
8 Times, 8 June 1953, 12.  
9 Cf. Keith Sisson, Industrial Relations in Fleet Street (Oxford, 1975), 125-32. 
10 Times, 29 March 1956, 7. 
11 Times, 3 July 1956, 15. It later transpired that the decision by Associated Iliffe to print their 
publications abroad led to greater costs than simple suspension would have done. Times, 3 July 
1957, 16. 
12 Roy Thomson, After I was Sixty (London, 1975), 7-21; Monopolies Commission, Thomson 
Newspapers Ltd., (London, 1968), 7. 
13 Susan Goldenberg, The Thomson Empire (London, 1984), 34. 
14 Kemsley had earlier sold Hulton’s old Daily Sketch to Associated Newspapers in 1952 and 
the Financial Times to Pearson in 1957. Colin Seymour-Ure, The British Press and 
Broadcasting (Oxford, 1996), 39. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     5 

title that his father, Lord Camrose, had purchased back in 1915 was unceremoniously rebuffed 
by Thomson.15 The acquisition of the Sunday Times brought the Canadian publisher a base in 
Fleet Street as well as a chain of provincial newspapers in Aberdeen, Cardiff, and across the 
north of England, and Thomson quickly set about modernising Kemsley’s newspaper 
businesses. He sold the Empire News to the News of the World Group, closed the Sunday 
Graphic, and gave much greater editorial freedom to the management of the Sunday Times.16 
By the end of the 1950s, therefore, Roy Thomson had emerged as a significant player in the 
British media scene. In 1961 his operations were consolidated under the identity of the 
Thomson Organisation Ltd., at which point he extended his interests for the first time into 
Britain’s magazine field by acquiring a controlling interest in the Illustrated Newspapers group 
from Sir John Ellerman. He thereby obtained the nucleus of a magazine business that included 
the turn-of-the-century Tatler and Sphere titles as well as the long-standing Illustrated London 
News.17  

The progress of Newnes and Amalgamated Press during the 1950s had been marked 
almost as much by the closing or consolidation of titles as by the introduction of new ones. The 
downside of the rapid expansion in the weekly women’s magazine segment had been the ever-
rising costs of publicity needed to maintain market share within the tight three-firm oligopoly 
which controlled the leading titles. Successful mass production of these consumer magazines 
required expensive investments in colour printing equipment and, for a vertically integrated 
firm such as Amalgamated Press, modern paper-making machinery. The system of high-
volume production also provided the printing unions with considerable bargaining power based 
on an ability to shut off revenues by closing down the presses. At Amalgamated Press, Michael 
Berry described 1956-57 as an exceptionally difficult year, with over £4 million invested in 
plant and machinery, a print workers’ stoppage that was only resolved by a pledge to raise 
wages by approximately 11 percent, the closure of four of its long-standing titles due to rising 
costs, falling advertising revenues for the first time in fifteen years, and the extreme 
competitive pressures in the market for women’s weekly magazines keeping up the costs of 
promotion and publicity. As for the introduction of fresh titles, he bemoaned the fact that, 
“Quite apart from the considerable financial outlay needed, the paper and printing bills alone 
are so high that they are usually too prohibitive to be practicable when considering the starting 
of new publications.” In the year ahead, he concluded, “hard facts and maybe hard remedies 
will have to be faced.”18 
 
Takeovers and Corporate Consolidation 
The remedies to the rising costs and declining profits of Britain’s leading magazine publishers 
began to take shape in earnest during 1958. Two events provided the catalyst for the process 
of industry realignment which began in that year – the birth of one new magazine and the death 
of another. In May 1957, Edward Hulton took the decision to consign his firm’s leading 
magazine title to oblivion. The circulation of the Picture Post had been in decline since the 

15 Michael Berry’s shock in discovering that this transaction had been completed without his 
knowledge was exacerbated by the fact that the presses of his Daily Telegraph newspaper were 
actually being used to print the Sunday Times on behalf of his uncle’s firm. Duff Hart-Davis, 
The House the Berrys Built (London, 1990), 181. 
16 On the modernising of the Sunday Times cf. Harold Evans, My Paper Chase (London, 2009), 
265-76. 
17 Graham Murdock and Peter Golding, “The Structure, Ownership and Control of the Press,” 
in Newspaper History, ed. G. Boyce, J. Curran, and P. Wingate (London, 1978), 138-9); Susan 
Goldenberg, The Thomson Empire, 91; Times, 28 November 1961, 12. 
18 Times, 3 July 1957, 16. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     6 

early 1950s19 after the Conservative Party-supporting proprietor had persuaded his compliant 
board to dispense with the services of its socialist editor Tom Hopkinson. Tension had been 
growing between the two men since the end of the war, as Hulton’s political outlook veered 
sharply away from the earlier socialist ideals of the magazine and instead became increasingly 
centred on the emerging American hostility towards the Soviet Union. The flashpoint between 
the two men arose over an item for Picture Post that detailed mistreatment of North Korean 
prisoners of war, as the American anti-Communist stance hardened into military conflict.20 
Shorn of Hopkinson’s vision, the Picture Post lost both editorial direction and readers. A 
cursory study of the cover features of the Picture Post from the mid-1950s, now featuring full 
colour photographs, displays the magazine’s changing emphasis from its war-time reputation 
in hard journalism towards celebrity and attractive females. The change in formula alienated 
the magazine’s existing readership and failed to recruit a new generation, an unsuccessful 
transition that was not helped by a (rapidly reversed) decision in the mid-50s to raise the cover 
price by 50 percent from 4d to 6d.21 Looking back on his decision to close the title, Hulton 
cited changing readership patterns rather than his earlier explanation which had laid the blame 
squarely on the growing influence of television.22 More plausibly, it was Hulton’s attempt to 
recast the Picture Post in line with his perception of the British public’s evolving tastes, and 
the frequent changes of editor and market strategy that accompanied this policy, which 
ultimately brought the magazine down.23  

The demise of the Picture Post brought into sharp relief the declining demand for general 
consumer magazines more broadly in Britain, as the growth in television presented consumers 
with a medium of entertainment that monopolised their attention in a way radio programmes 
had not done.24 This downward trend in sales of general magazines also adversely affected 
Odhams, whose Illustrated and John Bull titles were suffering from similarly declining levels 
of sales.25 As a result, Odhams’ dependence on advertising revenues from magazines aimed at 
women was further increased. With sales of their flagship Woman moving beyond 3 million 
per week, the point was reached at which the company’s gravure printing capacity in Watford 
began to experience diseconomies of scale for a single weekly title.26 Given that demand 
amongst advertisers for space in the woman’s weekly segment was showing no sign of 
exhaustion, Odhams took the decision to launch a second periodical aimed at the more price 
competitive segment of the women’s weekly market.27 Under the editorship of Joyce Ward, 
Odhams’ new Woman’s Realm title immediately began to make inroads into the sales of its 
principal competitor, Amalgamated Press’ Woman’s Weekly. Following Odhams’ move, and 

19 The final issue of the Picture Post was that of June 1957. By this time the magazine’s 
circulation had fallen below 750,000, less than half that of its wartime peak. Times, 16 May 
1957, 9. 
20 Charles Wintour, “Hopkinson, Sir (Henry) Thomas (1905-1990),” in Oxford Dictionary of 
National Biography, (Oxford, 2004). 
21 Joan Barrell and Brian Braithwaite, The Business of Women’s Magazines (London, 1988), 
30. 
22 Oral evidence given to the Royal Commission by Edward Hulton. Royal Commission on the 
Press, Report, 1961-2 (London: 1962), 56. 
23 Colin Seymour-Ure, “Hulton, Sir Edward George Warris (1906-1988),” in Oxford 
Dictionary of National Biography, (Oxford, 2004). 
24 Times, 2 July 1958, 15. 
25 Joan Barrell and Brian Braithwaite, The Business of Women’s Magazines, 26. 
26 David Reed, Popular Magazines in Britain and the United States, 222. 
27 Times, 9 June 1958, 16. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     7 

Newnes’ launch of Woman’s Day into the same segment shortly before,28 an exasperated 
Michael Berry was moved to exclaim that, “Each publishing house seems to act on the 
assumption that the appetite for women’s magazines is still unsatisfied,” despite the fact that 
the continued viability of all these titles required ever-greater sums in terms of publicity. The 
intensification of competition in the one segment of the magazine industry that was continuing 
to prosper came as a severe blow to Amalgamated Press, whose own leading general magazine, 
Everybody’s, was also losing sales.29 Seen retrospectively, Odhams’ successful launch of 
Woman’s Realm represented a watershed moment for the UK magazine industry; in one way 
or another, consolidation had now become an economic imperative. 

According to one biographer, Michael Berry had reached the conclusion that the leading 
magazine titles of Amalgamated Press were set to lose £1 million during the financial year 
1958-59.30 Under these circumstances it is hardly surprising that he and his fellow family 
members, who as a group effectively controlled the company via their 33-percent ownership 
of the firm’s ordinary shares, were open to offers. The first bid came in November 1958 from 
Cecil Harmsworth King the chairman of Daily Mirror Newspapers, Ltd., and a nephew of the 
founders of Amalgamated Press, Alfred and Harold Harmsworth. King had assumed control of 
Mirror Newspapers in 1951 from Guy Bartholomew,31 with whom he had pioneered a tabloid 
revolution in the British popular press.32 In the immediate post-war period the circulation of 
the Daily Mirror had risen from two million to over 4.5 million copies, and by 1950 it had 
overtaken the Daily Express as Britain’s largest selling national newspaper. However, this 
growth subsequently stalled, particularly during the latter part of the 1950s, and King sought 
opportunities to expand Mirror Newspapers’ sphere of media activities via a strategy of 
horizontal integration.33 Recognising the potential of commercial television to provide good 
long-term returns, King had begun the expansion of the Mirror organisation when he purchased 
a minority interest in Associated Television followed subsequently by a move into magazines. 

King’s bid for the magazine business of Amalgamated Press was complicated by the fact 
that the capital value of the Berrys’ magazine firm exceeded that of Mirror Newspapers, and 
any deal needed to be financed primarily through the issue of new equity. Under the initial 
arrangement, by which two Mirror Newspaper shares would be exchanged for each share in 
Amalgamated Press, the net effect would have been to transfer ownership of the Mirror to the 
shareholders of Amalgamated Press.34 It had therefore been agreed that the Berry shareholding 
in the expanded Mirror Newspapers organisation would be immediately sold on to Sunday 
Pictorial Newspapers, a partner company that already owned 15.5 percent of Mirror 
Newspapers ordinary shares. This arrangement allowed the Berrys to effectively sell their 
shareholding in Amalgamated Press for cash. At the conclusion of the deal, a proportion of this 
cash would subsequently be recouped by Mirror Newspapers as a result of the Amalgamated 
Press’ own interests in commercial television. In 1957 the Berrys had bought a minority stake 
in Southern Television and under the terms of the ownership of such broadcasting rights, the 
Independent Television Authority prohibited the shares in more than one commercial television 
company being held by any given organisation. Thus the Mirror’s holding in Associated 

28 Jack Low, Publisher of the Century (London, 1999), 46. 
29 Times, 2 July 1958, 15. 
30 Duff Hart-Davis, The House the Berrys Built, 179. 
31 John Beavan, “King, Cecil Harmsworth (1901-1987),” in Oxford Dictionary of National 
Biography, (Oxford, 2004).  
32 Hugh Cudlipp, Publish and be Damned! (London, 1953), 282. 
33 Cecil King, Strictly Personal (London, 1969), 124. 
34 Times, 28 November 1958, 18. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     8 

Television meant that the Amalgamated Press’ Southern Television interest would need to be 
sold upon completion of the merger.  

Before the Mirror’s deal could be consummated, rumours of a counter-bid forced King to 
raise his offer to the shareholders of Amalgamated Press by a further £2 million in December 
1958.35 In the final analysis, Mirror Newspapers paid the public shareholders a total of £15 
million in shares and cash, and the Berry family interests received somewhere in excess of £3 
million.36 Despite the very large sum required to purchase the business, King later boasted that 
the value of the two subsidiaries of Amalgamated Press – the Imperial Paper Mills and the 
Kelly-Iliffe portfolio of trade journals – was greater than the price that the Mirror had paid for 
the whole enterprise, and thus that the consumer magazine part of the business had effectively 
cost nothing. All the same, the need for a complete revamping of the management of the 
consumer magazine business was readily acknowledged both by King and insiders amongst 
the Berry employees.37  

The rumoured counter-bid for Amalgamated Press during the course of the Mirror 
Newspapers negotiations had emanated from Odhams.38 Whilst this firm had been relatively 
successful in terms of its magazines, trade journals, book publishing, and billboard advertising 
activities – and published the very successful Sunday newspaper The People – by the late 1950s 
the poor performance of its leading newspaper the Daily Herald, co-owned with the Trades 
Union Congress (TUC), was causing concern for the firm’s future profitability. The Herald’s 
sales had fallen below two million in 1951, soon after the quota system of paper rationing had 
been abolished. Thereafter it rapidly lost readers to the tabloid Daily Mirror, and its share of 
the lucrative market for consumer advertising was consequently also in decline.39 Early in 1957 
the management of another newspaper with a flagging circulation, the middle-class News 
Chronicle, approached Odhams to propose a merger of the two titles, but the offer (which had 
the qualified backing of Labour Party leader Hugh Gaitskell) was rebuffed.40 All the same, in 
each of the three years prior to 1958, Odhams’ chairman, A.C. Duncan, had reported rising 
costs and falling profits to his shareholders, and the management must have viewed with a 
degree of foreboding the likely impact on competition in the magazine market that would arise 
from the change in ownership of Amalgamated Press. King certainly wasted no time in starting 
the process of rationalising the magazine portfolio of the Mirror’s new acquisition. Within three 
months of taking control, the company had followed Hulton’s lead by killing off its own 
general consumer weekly publication, Everybody’s, along with TV Mirror, a relatively recent 
venture in the TV segment which had been unable to overcome the listing monopolies of the 

35 Times, 13 December 1958, 6. 
36 Duff Hart-Davis, The House the Berrys Built, 179. 
37 Cecil King, Strictly Personal, 124-5; Duff Hart-Davis, The House the Berrys Built, 217. 
38 Odham’s interest is confirmed in a memoir by Hugh Cudlipp. Hugh Cudlipp, At Your Peril 
(London, 1962), 173-4. 
39 In fact a survey of newspaper readers by the Mass Observation organisation in 1949 had 
found that around one-half of those who read the Daily Herald and the Daily Mirror could 
remember nothing whatsoever of the advertising material contained in their paper. Mass 
Observation, The Press and its Readers (London, 1949), 121. 
40 Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain (Vol. 2) (London, 1984), 
652-3. Gaitskell’s endorsement was, unsurprisingly, dependent on the merged newspaper’s 
continued backing of the Labour Party. The News Chronicle had traditionally supported the 
Liberals. Adrian Smith, “The Fall and Fall of the third Daily Herald,” in Northcliffe’s Legacy, 
ed. P. Catterall, C. Seymour-Ure, and A. Smith, (Basingstoke, 2000), 181-5. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     9 

Radio Times and TV Times,41 together with the moribund women’s magazine Home Chat, a 
stalwart from Alfred Harmsworth’s earliest days which he had launched in 1895.42 Clearly, 
sentiment was now playing second fiddle to profitability in Britain’s magazine industry as King 
promised shareholders further modernisation of the consumer magazines business.43 

By the late 1950s the vagaries of time were beginning to take their toll on the management 
of Odhams. In 1958 chairman A.C. Duncan had reported the passing of one of the firm’s joint 
managing directors, W.H. Parrack, who had served for 42 years. Duncan himself was shortly 
to retire from his role at the head of the company, and there is a strongly held impression that 
his leadership during his period in charge had tended to look back to the legacy of the 
inspirational Julius Elias rather than forward to the newly emerging popular consumer culture 
of the late 1950s and early 1960s.44 In recognition of the need for new blood, early in 1959 the 
Odhams board appointed Sir Christopher Chancellor, general manager of the Reuters news 
agency from whom the Daily Herald had drawn much of its overseas copy, as vice-chairman.45 
At precisely the same moment, Odhams’ management put forward a bid of £1.8 million for the 
Hulton Press business. With no concern for overlap between the two firms’ general interest 
publications, given the recent closure of Illustrated magazine’s main rival title, Picture Post, 
the move provided Odhams with access to a range of new outlets, including children’s 
publications (notably the Eagle comic strip) and a number of sporting titles.46 With 59 percent 
of the ordinary shares of Hulton Press being family-controlled, agreement to go ahead with the 
takeover was unproblematic given Edward Hulton’s support for the sale of his business. 

Across Britain’s magazine industry, the takeover juggernaut now gathered significant 
momentum. Within a month of the acquisition of Hulton Press (re-titled by Odhams as 
Longacre Press), a bid just short of £10 million was lodged on behalf of the owners of the News 
of the World for the publishing business of Newnes.47 Despite the fact that this bid was 
subsequently raised to over £11 million, it quickly became apparent that Odhams would be 
prepared to trump the News of the World offer to gain control of Newnes’ magazine titles. 
Using a combination of cash and equity, Odhams’ owners were able to provide a counter-bid 
of £12.3 million to the Newnes shareholders. The bid was immediately accepted by the Newnes 
board, under its chairman Charles Morris, and the company’s ordinary shareholders duly voted 

41 During the 1950s the BBC’s Radio Times had outstripped all other magazine sales to reach 
8.8 million in 1955. The magazine was printed by Waterlows at a purpose-built factory in Park 
Royal, London. In 1956 the company added a second plant in East Kilbride to print the Scottish 
edition. Sales of the Christmas edition peaked in 1988 at 11.2 million. Tony Currie, The Radio 
Times Story (London, 2001), 39, 91, 242. The TV Times was launched in 1955 and only became 
a national magazine in 1968, at which point its sales were 3 million. Jack Low, Publisher of 
the Century, 48-9. The listings monopoly of these two magazines only ended in the 1980s. 
42 Times, 13 March 1959, 8. 
43 On the changes instigated at Amalgamated Press following the Mirror’s takeover cf. Hugh 
Cudlipp, At Your Peril, 190-7. 
44 According to Hugh Cudlipp of the Mirror, Duncan and two of his co-directors were 
spiritualists and kept in touch with Elias through a medium after his death. Elias apparently 
advised them to ‘take risks’. Cf. Charles Wintour, The Rise and Fall of Fleet Street (London, 
1989), 62. 
45 Times, 18 March 1959, 7. On the use of Reuters by the Daily Herald cf. Adrian Smith, “The 
Fall and Fall of the third Daily Herald,” 176. 
46 Times, 16 March 1959, 10. On the Hulton firm’s development of the Eagle comic strip cf. 
Sally Morris and Jan Hallwood, Living with Eagles (Cambridge, 1998), 119-137. 
47 Times, 16 April 1959, 20. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     10 

in favour.48  The coming together of Newnes and Hulton under the ownership of Odhams meant 
that by 1959 the bulk of leading titles in the British-owned segment of its consumer magazine 
industry – outside of Scotland – now lay within the hands of just two firms. 
 
From Duopoly to Monopoly 
Throughout the whole of 1960, the magazine and newspaper publishing industry in Fleet Street 
was in a state of ferment. The emergence of Roy Thomson as the new owner of the Sunday 
Times, the sale of Amalgamated Press to the Mirror Newspaper interests, and the swallowing 
of Hulton and Newnes by Odhams Press were followed in October 1959 by the decision of the 
Cadbury family to close the News Chronicle and Star. These papers were sold overnight to 
Esmond Rothermere’s Associated Newspapers and subsumed into their leading Daily Mail and 
Evening News titles respectively.49 The demise of the News Chronicle was a particularly 
traumatic event in the history of British national daily newspapers as it represented the 
remaining mouthpiece of the Liberal Party.50 However, its dwindling sales and substantial 
losses meant that the paper’s commercial viability was compromised. Its closure inevitably 
raised fresh concerns over the future position of Odhams’ Daily Herald with which the News 
Chronicle had pursued an abortive merger three years earlier. Odhams had, of course, grown 
spectacularly over the course of the year which preceded the closure of the News Chronicle 
and, at his final annual general meeting of the company as chairman, A.C. Duncan had 
informed shareholders that the asset value of their company had virtually doubled over the 
course of twelve months, and was now estimated to be £40 million.51 He also noted that the 
sales of the Daily Herald stood at 1.4 million, but declined to mention the fall of 50,000 copies 
that had occurred since the previous year’s AGM.52 

Duncan’s successor as Odhams’ chairman was the recently appointed Christopher 
Chancellor whose first task was to revamp the Daily Herald. This entailed ending its 
longstanding relationship with Britain’s trade unions, under which the TUC held ultimate 
editorial control.53 To effect this process of disengagement, in August 1960 Chancellor 
appointed as editor of the Herald a Labour Party right-winger from the Manchester Evening 
News, John Beavan, whose brief was “to embrace the new meritocracy and move the paper 
upmarket, with features and reviews likely to attract a widening middle-class.”54 At the Mirror, 
meanwhile, Cecil King was concerned to improve the profitability of his newly acquired 
magazine portfolio by reducing the total number of women’s weekly magazines competing for 
the same readers. According to his own account, King proposed to Chancellor late in 1960 that 
Odhams and Mirror Newspapers (now operating the Amalgamated Press business under the 
new mantle of Fleetway Publications) form a joint venture, majority owned by Odhams, which 
would handle the women’s weekly magazines.55 Alternative accounts given by Odhams’ 
directors suggested that King had proposed to sell them a number of Fleetway’s magazines and 

48 Times, 20 May 1959, 15; 21 May 1959, 10; 30 May 1959, 6. 
49 S.J. Taylor, The Reluctant Press Lord (London, 1998), 133-5. 
50 Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain, 653-5. 
51 As well as their acquisition of Hulton Press and George Newnes, Odhams had also purchased 
the Contract Journal Company, Ltd., during the course of that year. Times, 17 June 1960, 23. 
52 At the 1959 AGM Duncan had stated that the sales of the Herald were 1.5 million. Koss 
gives the actual circulation (i.e. sales) figures as 1,412,414 copies in 1960 and 1,465,994 in 
1959. Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain, 655. 
53 Times, 25 August 1960, 9. 
54 Adrian Smith, “The Fall and Fall of the third Daily Herald ,” 186. 
55 Cecil King, Strictly Personal, 125. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     11 

plant for a sum of £10 million.56 Whatever the case, Chancellor was reluctant to accede to 
King’s proposal, but feared that refusal would leave the way open for a takeover bid by Mirror 
Newspapers. A white knight was thus sought by Odhams in the shape of Roy Thomson. 

During the early months of 1961, the future shape of Britain’s consumer magazine 
publishing industry became inextricably linked with the fate of the Daily Herald. Once again, 
Labour Party leader Hugh Gaitskell played an active role in the events that unfolded, this time 
by encouraging Chancellor to seek an arrangement with the Thomson interests in order to 
prevent the Herald from falling under the control of King and the Mirror organisation.57 A 
series of discussions between Odhams and Thomson eventually resulted in a joint statement on 
behalf of the two companies’ boards in January 1961 in which they outlined plans to merge 
under the aegis of a holding company. It was possible for such a merger to go through 
uncontested given that the Thomson family interests held voting control over that organisation. 
Thus the merger was to be structured as a takeover bid by Odhams for the shares of Thomson, 
but the conjectured holding company, Thomson Odhams, Ltd., would be effectively controlled 
by Roy Thomson’s consequent 29-percent share ownership. Speaking at a joint press 
conference on 26 January, Odhams’ prospective new owners gave assurances that no 
publication would be closed down as a result of the merger. At the same time, Chancellor stated 
that the TUC had not been informed of the negotiations, despite their 49-percent shareholding 
in the Herald, “because this was essentially a deal between Thomson Newspapers and Odhams 
Press.”58 

The announcement was greeted immediately by a call for a royal commission to 
investigate the growth of monopolistic control in the newspaper and periodical publishing 
business. A question to Conservative Prime Minister Harold Macmillan was tabled on the issue 
for discussion in Parliament on 2 February. Before it could be posed, however, Mirror 
Newspapers launched a counter-bid for Odhams. A statement that accompanied this bid 
emphasised the substantial economies that would be gained by the closer co-operation of the 
two groups’ respective magazine interests via the elimination of overlapping expenditure on 
promotion and publicity. Giving assurances that the future of the Herald as an independent, 
Labour-supporting paper would be secure, the statement added that, in the event of the 
Thomson-Odhams merger still going ahead, it would be the Mirror’s intention to sell off the 
whole of the Thomson interests, including the participation in Scottish Television.59 Given that 
Roy Thomson would control less than 30 percent of the shares of the merged Thomson-
Odhams entity, the Mirror bid to Odhams’ shareholders was a mortal threat to the Canadian’s 
continued participation in the British media industry on his own terms. Within days, Thomson 
had signalled his intention to withdraw from the arrangement with Odhams.60 

As these events unfolded, the political response was rapidly taking shape. Initial 
discussions at the Home Office played down the likely impact that the Thomson-Odhams 
merger would have on the range and political complexion of newspapers available in Britain. 
When, a few days later, attention switched to the Mirror’s bid for Odhams, the effect on 

56 Times, 10 February 1961, 5. 
57 Gaitskell’s support for a merger between Odhams and Thomson was not universally ascribed 
to within the Labour movement. Key figures such as his deputy George Brown and the leader 
of the huge Trade and General Workers Union, Frank Cousins, both argued strongly that King 
and the Mirror would provide a better home for Labour-supporting national dailies. Adrian 
Smith, “The Fall and Fall of the third Daily Herald,” 186-7. 
58 Times, 26 January 1961, 10; 27 January 1961, 12.  
59 Times, 28 January 1961, 6. 
60 Times, 2 February 1961, 12. The Thomson-Odhams merger was formally cancelled late in 
February. Times, 25 February 1961, 6. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     12 

Britain’s national newspapers was considered to be unaffected, with no closures similar to that 
of the News Chronicle likely to be forthcoming. Rather, the commercial motive of the Mirror-
Odhams amalgamation was assumed to be based around the periodical and magazine interests 
of the two firms. This latter point was reiterated by Gaitskell at a meeting convened with Prime 
Minister Macmillan, Liberal Party leader Jo Grimond and the Home Secretary on 1 February. 
Gaitskell argued that the magazine war lay at the root of the latest developments and the threat 
to the Daily Herald was a consequence rather than a cause of these developments. Grimond, 
meanwhile, expressed his concern about the power of the print unions which he considered to 
represent the main problem facing the industry.61 Responding to questions in the House of 
Commons, Macmillan drew attention to the issue of monopoly control over magazine 
publishing that might stem from the Mirror’s takeover of Odhams. Given that the new concern 
would control somewhere in the region of 300 popular periodicals, Macmillan promised that 
any significant increases in price or reductions in choice arising pursuant to the merger taking 
place could trigger a reference to the Monopolies Commission.62 Macmillan’s statement was 
based on advice given to him by the Attorney General who had considered that a reference to 
the Monopolies Commission was technically possible and should not be actively discounted 
out for fear that it might encourage the merger to go ahead.63 Nonetheless, Macmillan’s 
statement in the House had effectively ruled out a Monopolies Commission enquiry into the 
impact on competition of the merger itself. 

With Thomson no longer in the picture and no Monopolies Commission investigation to 
prevent the merger taking place, the Mirror bid was free to move forward. Naturally, the board 
of Odhams opposed it. The thrust of the argument to their independent shareholders was that, 
whereas the Odhams-Newnes-Hulton portfolio of magazines were largely operating on a sound 
economic basis, the Amalgamated Press stable of periodicals, now recast as Fleetway 
Publications, were in many cases very likely to be losing money and could thus only be 
maintained in business by means of ruinous levels of expenditure on publicity and promotions. 
In a letter to Odhams’ shareholders they outlined their company’s willingness to reach an 
accommodation with King in order to reduce “the problem of competition in the women’s 
magazine field.”64 King’s response was simply to raise the value of the Mirror’s bid by another 
£5 million. In addition, prompted by a suggestion from his deputy, Hugh Cudlipp, King 
pledged to continue publishing the Daily Herald for a minimum of seven years if the merger 
went through.65 On 24 February Christopher Chancellor wrote to Odhams’ shareholders 
advising them to accept the revised terms, which amounted to around £37 million in total, and 
the takeover of Odhams by the Mirror was effectively completed on 1 March.66 

Chancellor and Thomson had thus been vanquished, but trade union opposition to the 
merger now became King’s central cause for concern. Fearing redundancies, the general 
secretaries of unions affiliated to the Printing and Kindred Trades Federation sought a meeting 
with King to discuss future scenarios.67 Given that the logic of the Mirror’s takeover of Odhams 
had been based on the benefits of rationalisation in the women’s weekly segment there was 
little choice other than to make some adjustment in this field. Consequently, the Fleetway 
publication Woman’s Illustrated was rolled into Odhams’ Woman, and two Newnes 
publications, Woman’s Own and Woman’s Day were merged under the masthead of the 

61 CAB 21/5960 Amalgamation of Newspapers. 
62 Times, 1 February 1961, 6. 
63 CAB 21/5960 Amalgamation of Newspapers. 
64 Times, 10 February 1961, 5. 
65 Hugh Cudlipp, Walking on the Water (London, 1976), 247. 
66 Times, 2 March 1961, 12. 
67 Times, 15 April 1961, 5. 

                                                           



Howard Cox and Simon Mowatt / / The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63                     13 

former.68 In sum, however, the amount of bloodletting was relatively small and King 
acknowledged in his memoir that both Odhams and Newnes were largely well-run 
businesses.69 In terms of plant rationalisation, all the existing gravure printing facilities of the 
old Amalgamated Press in London were closed, with the more modern presses being relocated 
to the Odhams printing facility in Watford. 

Whilst the merger negotiations still were underway, Prime Minister Macmillan convened 
a meeting to consider the issue of setting up a Royal Commission on the Press. The benefits of 
holding an enquiry were seen to be threefold: to allay the public anxiety about newspaper 
closures that arose following the demise of the News Chronicle; to assess the potential issues 
that might arise from increased industrial concentration in the periodical publishing industry 
for the range of views aired in the press; and to expose current weaknesses in the organisation 
and operational efficiency of the periodical publishing and printing industry. Convened under 
the chairmanship of Lord Shawcross, the Commission’s report, published in 1962, 
acknowledged the extreme degree of concentration that the Mirror-Odhams merger had 
brought into effect within the consumer magazine branch of the periodical publishing industry. 
However, the conclusions found little of concern in terms of providing a choice to the public 
and the report itself, somewhat perversely given the degree of monopoly power that now 
existed, pointed to the benefits of an individual concern owning multiple magazine titles, viz: 
“The large magazine undertaking is better able than a concern with only one periodical to cater 
for changing needs and tastes among readers by stopping one publication and launching 
another.”70 This ringing endorsement of big business within the magazine segment of the press 
did not extend to the operation of its labour force. Within the newspaper business, the huge 
level of inefficiency in relation to printing was the overwhelming focus of the Royal 
Commission’s approbation.  

The final upshot of the corporate magazine mergers was the formation in December 1962 
of the International Publishing Corporation, known subsequently as IPC. This created a 
corporate entity into which the interests of the Mirror Newspapers and its compatriot the 
Sunday Pictorial were subsumed. In April 1963 IPC became the holding company for all the 
various publishing interests of the Mirror Group. Six operating divisions were created, one of 
which handled the publishing of newspapers, two of which published trade journals (Kelly-
Iliffe Holdings and the National Trade Press which included the Hulton successor Longacre 
Publishing as well as numerous trade press enterprises), and three which were primarily 
concerned with consumer magazine publishing (Fleetway, Odhams and Newnes).71 Above it 
all, a Harmsworth, in the shape of Cecil King, now presided over a virtual monopoly of 
Britain’s consumer magazines. 

68 Newspaper Press Directory (London, 1962), 23-4. The tit-for-tat closure of Newnes’ 
Woman’s Day and Fleetway’s Woman’s Illustrated had been the proposal put by King to 
Chancellor at their meeting in December 1960 that had set the subsequent merger processes in 
train. 
69 Cecil King, Strictly Personal, 126. 
70 Royal Commission on the Press, (London, 1962), 76. 
71 IPC Annual Report and Accounts, 1963, 3. 
 

                                                           


